رییس دانشکده علوم گردشگری:

دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییرات اصلی در تجارت و کسب و کارهای گردشگری شده است

برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری با توجه به شعار محوری روز جهانی گردشگری انجام شود.

منوچهر جهانیان- رییس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به مناسبت روزجهانی گردشگری یادداشتی در اختیار رسانه ها قرار داده است که متن آن به شرح زیر است:

با توجه به اهمیت و توسعه فعالیت‌های گردشگری در عرصه بین الملل و اثر گذاری گردشگری در فعالیت‌های فرهنگی،اجتماعی،سیاسی،امنیتی و اقتصادی در کشور‌های مختلف جهان و همچنین جامعه محور بودن آن و نظر به رشد روز افزون فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی و سرعت انتقال اطلاعات و جایگاه این فن‌آوری‌ها در توسعه فعالیت‌های گردشگری، سازمان جهانی گردشگری(unwto) روز 27 سپتامبر سال 2018 را «گردشگری و تحول دیجیتالی» نامیده است.

با نگاهی به نفوذ تکنولوژی در بسیاری از صنایع دیگر، بدون شک تاثیر آن را تحول و پیشرفت صنعت گردشگری غیرقابل انکار می‌یابیم.

تکنولوژی همواره و از سالیان پیش وجود داشته و از ابداع چرخ و وسایل حمل و نقل گرفته تا استفاده از نخستین قطب نماها و مسیریاب‌ها همگی از عوامل تکنولوژی سفر در گذشته‌های دور بوده‌اند. با این وجود، در طی دهه های اخیر، پیدایش اینترنت و امکان تبادل اطلاعات و داده ها، تحولات شگرفی را رقم زده است.

امروزه فناوری و به ویژه اینترنت، موجب بروز تغییرات چشمگیری در شیوه های سنتی سفر و گردشگری شده است. دیجیتال سازی فرایندها، عامل تغییرات و تحولات بسیاری در سبک تجارت و کسب و کار در زمینه گردشگری شده است به گونه‌ای که گردشگر را از عنصری منفعل، به کنشگری کلیدی در فرایند گردشگری تبدیل کرده است.

دنیای دیجیتال، هزینه‌های سفر را به طرز قابل توجهی کاهش و کیفیت و بهره‌وری سفرها را افزایش داده است. در حقیقت سفر ارزان قیمت یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌های سفر برای نسل جوان کنونی است.

نسلی با امکانات و منابع محدود اما دانشی گسترده و دسترسی نامحدود به فناوری و اطلاعات و نیازها و خواسته‌ها و سلایق در حال تغییر همین نسل است که امروزه شرکت‌ها و کسب و کارها را وادار به اتخاذ شیوه‌های نوآورانه و رقابت تنگاتنگ برای افزایش کیفیت و بهره وری نموده است.

امروزه خواسته مشتریان پاسخگویی به نیازهای در حال رشد آنهاست و این پاسخگویی از طریق تکنولوژی، بیش از گذشته میسر است.

امروزه کسب و کارهای گردشگری با بهره‌مندی از این تکنولوژی توانایی شناسایی بهینه نیاز کاربران را دارند و از این رهگذر درصدد افزایش روزافزون کیفیت خدمات خود هستند. موفق‌ترین کسب و کارهای گردشگری، همواره کاربران خود در فضای مجازی را رصد کرده و برای آن اهمیت ویژه ای قائل هستند.

از سوی دیگر دولت‌ها و قانونگذاران نقش به‌سزایی بر تسریع روند رشد تکنولوژی و نهادینه سازی آن در جوامع دارند. قوانین و مقررات اعم از قوانین بازدارنده و یا تسهیلگر و تسریع کننده اثرات انکارناپذیری بر روند سرعت تغییرات خواهد داشت.

گردشگری الکترونیک به معنای دیجیتالی کردن تمامی فرایندها و زنجیره‌های ارزش در صنعت گردشگری است که هدف آن، افزایش اثربخشی و بهره‌وری کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری است. امروزه به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیک، کم‌تر مقصد یا جاذبه گردشگری ناشناخته باقی خواهد ماند.

گردشگران قادرند در مدت زمانی بسیار کوتاه تر از گذشته، مرزها را درنوردیده و از یک سوی زمین به سوی دیگر آن سفر کنند.

 اهمیت فن‌آوری‌های دیجیتالی در گردشگری، ارائه فرصت‌های خلاق و نوآوری و آماده‌سازی و تبدیل چالش ها و تهدیدات به فرصت‌هایی در جهت رفع نیاز نسل کنونی بشر به‌واسطه بستر سازی و توسعه فعالیت‌های گردشگری است.

 روزجهانی گردشگری فرصتی منحصر به فرد برای بالابردن آگاهی از مشارکت واقعی و بالقوه گردشگری در توسعه پایدار است.

این روز و نام گذاری کمک خواهد که فرصت‌های ارائه شده به گردشگری، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و سیستم عامل‌های دیجیتال بر روی نقشه توسعه پایدار قرار گیرد.

سازمان جهانی گردشگری پیشرفت‌های دیجیتال و نوآوری را به عنوان بخشی از راه حل چالش‌ها و همراهی سایر بخشها با بخش گردشگری پایدار مسئولیت‌پذیرتر خواهد کرد.

استفاده از نوآوری‌ها و پیشرفت‌های دیجیتال، گردشگری را با فرصت‌هایی برای بهبود بخشیدن به مشارکت، توانمندسازی جامعه محلی و مدیریت منابع کارآمد در میان اهداف دیگر از جمله ایمنی و امنیت، بهداشت و کار آفرینی در دستور کار توسعه پایدار قرارخواهد گرفت.

انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری با توجه به شعار محوری روز جهانی گردشگری با حضور و همراهی بخش‌های دولتی و خصوصی با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و به‌کارگیری فن‌آوری‌های دیجیتالی، تجهیزات نوین و پیشرفته در حوزهit) ) در پشتیانی برنامههای سفر و گردشگری در راستای پایداری گردشگری، اقتصاد زیست محیطی گردشگری را کاهش داده و منافع پایدار در گردشگری را به‌همراه داشته باشد.