کنفرانسها
کنفرانس های دانشکده علوم گردشگری
دومین کنفرانس بینالمللی گردشگری و معنویت
محورهای اصلی کنفرانس
- فلسفه، دین، اخلاق
- روانشناسی و سلامت روانی
- فرهنگ و جامعه
- مدیریت، اقتصاد و بازاریابی
- هنر، معماری و ادبیات
- فلسفه، دین، اخلاق
- مبانی گردشگری و معنویت برآمده از فلسفه و دین
- وجوه اشتراک و افتراق گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی
- رابطه اخلاق فردی و اجتماعی با رویکرد معنوی به گردشگری
- روششناسی در مطالعات بین رشتهای معنویت و گردشگری
- روانشناسی و سلامت روانی
- انگیزههای مادی و معنوی سفر
- ویژگیهای روانشناختی تأثیرگذار بر عوامل رانشی و کششی معنوی گردشگران
- تأثیر مراقبه معنوی در گردشگری بر سلامت جسم و روان
- فرهنگ و جامعه
- ارتباطات میان فرهنگی پایدار و تأثیر متقابل آن با رویکرد معنوی به گردشگری
- نقش رسانه در تقویت رویکرد معنوی به گردشگری
- گردشگری، معنویت، صلح و دوستی
- کیفیت و سبک زندگی با رویکرد معنوی به گردشگری
- مدیریت، اقتصاد و بازاریابی
- برنامهریزی و مدیریت مقصدهای گردشگری با رویکرد معنوی
- مطالعات توسعه گردشگری پایدار با رویکرد معنوی
- مدیریت منابع انسانی در زنجیره خدمات گردشگری با رویکرد معنوی
- کارآفرینی معنوی در راستای رقابت پذیری مقاصد
- مقاصد خلاق در راستای بازشناسی معنویت در گردشگری
- آیندهپژوهی گردشگری با رویکرد معنوی
- فرصتهای اقتصادی گردشگری با رویکرد معنوی
- ارزشیابی اقتصادی گونههای گردشگری با رویکرد معنوی
- بازاریابی معنوی نگرشی جدید به مدیریت کسب و کارهای گردشگری
- رویکرد خاص برای ارایه محصولات در بازار خاص با رویکرد معنوی
- هنر، معماری و ادبیات
- نقش هنر در تقویت نگاه معنوی به گردشگری
- تعامل معنوی انسان، اجتماع و فضا با معماری مقصدهای گردشگری
- تاثیر عناصر منظر در ارتقای معنویت در گردشگری
- جستجوی مفهوم معنویت و سفر در متون ادبی
اولین همایش بینالمللی گردشگری و معنویت (برای نخستین بار در سطح بینالمللی)
این همایش در روزهای 7 و 8 بهمن ماه 1394 با حضور اساتید خارجی همچون ریچارد شارپلی، لری داویر، غزالی بن موسی و آزیلا بن کسیم در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار گردید.
ضرورت توجه به معنویت در گردشگری
یکی از مهمترین نیازهای افراد از سفر، سلامت روح و روان و ارتقای شخصیت است.
در جوامع مدرن نیاز به سفری که منجر به رشد شخصیتی انسان گردد، تجربیات را افزایش داده و حس معنوی و روحانی فرد را التیام بخشد، بیش از گذشته احساس می شود.
در فرهنگ اسلامی سیاحت و گشت در جهان، اهمیت ویژه ای دارد و از سنتهای ستوده شمرده میشود. گشت و گذار در زمین، دیدار از طبیعت و آشنایی با جلوههای گوناگون فرهنگی، سبب شناخت بیشتر انسان از آفریدگار و هستی میگردد.
پیشینه موضوع
- کشور هندوستان گردشگری معنوی را به صورت یک محصول گردشگری ارایه کرده است. در سال 2003 کمپین تبلیغات چاپی هند به طور عمده بر موضوع معنویت تمرکز کرد.
- «کنفرانس بینالمللی مذهب و معنویت در جوامع» از سال 2011 به مدت چهار سال متوالی در قاره امریکا برگزار شده است. این کنفرانس به گردشگری مرتبط نیست؛ اما بر موضوع معنویت در جوامع تمرکز نموده و هدف اصلی، توسعه مفهوم معنویت در جوامع بوده است.
- «کنفرانس بینالمللی گردشگری معنوی با هدف توسعه پایدار در ویتنام» در سال 2013
- در داخل کشور تاکنون کنفرانس با این مضمون برگزار نشده است!
اهداف برگزاری کنفرانس
- رهایی از نگاههای محدود و سطحی و ایجاد یک نگاه ژرف و عمیق به گردشگری
- همافزايي دانش و انتشار يافتههاي نو و بديع در ادبیات بینالمللی گردشگری
- بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی کشور
- ارتقای صنعت گردشگری در داخل
شکلگیری مبانی و مفاهیم کنفرانس
- برگزاری جلسات هماندیشی
- تحقیق و مطالعه مقالات، منابع و کنفرانسهای خارجی
- مصاحبه با متخصصان و اساتید حوزه گردشگری، فرهنگ، فلسفه و دین از جمله:
- پروفسور غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسفه
- دکتر رضا داوری اردکانی فیلسوف، پژوهشگر، استاد دانشگاه تهران و رییس فرهنگستان علوم ایران
- دکتر سیدمصطفی محقق داماد مجتهد و حقوقدان
- مکاتبه با اساتید دانشگاههای خارج از کشور
- تهیه پروپوزال علمی