کارگاه آموزشی

طرح ملی آموزشی همیاران سفرهای نوروزی؛ آشنایی با جاذبه های پنهان گردشگری؛ حقوق گردشگری؛ جوامع محلی و نقش آنان در رشد و توسعه گردشگری؛ نقش راهنمایان در توسعه گردشگری.

1- طرح ملی آموزشی همیاران سفرهای نوروزی

طرح ملی آموزشی همیاران سفرهای نوروزی جوانان هلال‌احمر به پیشنهاد دانشگاه علم و فرهنگ طی سه سال متوالی اجرا گردید. هدف اصلی این طرح، تلاش برای حفظ محیط زیست و میراث طبیعی، فرهنگی و تاریخی کشور از طریق آموزش‌های غیرمستقیم به افراد جامعه، اهتمام گسترده‌ برای شناساندن مواریث مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور به مسافران نوروزی، جلوگیری از حوادث غیرمترقبه ناشی از اسکان نامناسب افراد در طبیعت و جلوگیری از تخریب طبیعت و آثار تاریخی و فرهنگی کشور بوده است. همچنین ایجاد حس مسئولیت در افراد آموزش دیده نسبت به میراث فرهنگی و گردشگری کشور و انتقال آن به افراد جامعه از طریق ارتباطات مؤثر نیز از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود که با یاری خداوند متعال تا حدود زیادی محقق گردید.

در اين طرح ملي براي بيش از 1500 داوطلب جمعيت هلال احمر در سطح كشور، كارگاه هاي آموزشي با جاذبه‌هاي گردشگري، فن بيان، نقشه‌خواني، استقرار در طبيعت، بهداشت و ايمني در سفر برگزار گرديد.

2- برگزاری کارگاه‌های آموزشی

آموزش، نخستین گام فرهنگ‌سازی جامعه در محورهای گوناگون است و این امر در صنعت گردشگری ایران یک نیاز مهم و اساسی تلقی می‌شود. مؤثرترین ابزار فرهنگ‌سازی در جامعه کنونی ما، آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم مبانی و اصول گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی است. آموزش صحیح سبب ایجاد آمادگی افراد برای اجرای وظایف محوله و نیز قبول مسئولیت‌های اجتماعی می‌شود، که این امر در صنعت گردشگری نتایج درخشانی در زمینه حفظ محیط زیست، حفظ آثار تاریخی، احساس مسئولیت مستقیم نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی، احیای هویت و غرور ملی، کم شدن تبعات منفی سفرهای داخلی و افزایش نتایج مثبت انواع سفر خواهد داشت و گردشگری را به آثار مثبت ذاتی خود نزدیک‌تر خواهد کرد. با این رویکرد، دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ اقدام به برگزاری کارگا‌ه‌های آموزشی متعدد در سطوح مختلف عمومی، مهارتی و تخصصی نموده است و با حفظ این رویکرد در تلاش است تا نقش مؤثری در آموزش‌های صنعت گردشگری کشور ایفا نماید.

3- آشنایی با جاذبه‌های پنهان گردشگری

4- حقوق گردشگری

5- جوامع محلی و نقش آنان در رشد و توسعه گردشگری

6- نقش راهنمایان در توسعه گردشگری

برخی از کارگاه‌های آموزشی دانشکده علوم گردشگری

ردیف

عنوان کارگاه آموزشی

سطح علمی

1

گردشگری شهری

تخصصی

2

روش تحقیق در گردشگری

تخصصی

3

GIS پیشرفته

تخصصی

4

عکاسی در طبیعت، بناهای تاریخی و اقوام

مهارتی

5

روان‌شناسی فروش خدمات گردشگری

تخصصی

6

بازاریابی در محدودیت‌ها

تخصصی

7

سیاستگزاری و برنامه‌ریزی در گردشگری

تخصصی

8

بازارهای هدف گردشگری ایران (مطالعه موردی: چین)

تخصصی

9

آسیب‌شناسی بازارهای گردشگری ایران

تخصصی

10

اهمیت شناخت گردشگری

عمومی

11

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری کشور

عمومی

12

بهداشت سفر و کمک‌های اولیه

13

گردشگری و آب، محافظت از آینده مشترک ما

تخصصی

14

گردشگری و دیدگاه‌های محیط زیستی

تخصصی

15

همگانی‌سازی آموزش حفظ منابع آبی در توسعه گردشگری پایدار

تخصصی

16

گردشگری و معماری منظر

تخصصی

17

سازه‌های تاریخی آب

مهارتی

18

گردشگری آب (سواحل، رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و...)

تخصصی

19

ترویج نقش گردشگری در حفظ آب

تخصصی

20

معماری شگفت‌انگیز آب انبارها و قنات‌ها

تخصصی

21

مهارت‌های لازم جهت توسعه گردشگری آب 

مهارتی